Secara
umum, animasi merupakan satu perlakuan yang mana boleh ‘menghidupkan’
sesuatu atau membuatkan sesuatu itu ‘bergerak’. Selain daripada itu,
menganimasikan pula ialah menggerakkan sesuatu objek itu supaya bergerak
atau hidup. Membuat atau melakukan proses animasi merupakan
menggerakkan gambar atau lukisan, patung atau objek tiga dimensi dengan
kiraan yang pantas agar hasil daripada gerakan tersebut akan membuatkan
gambar-gambar tersebut ‘hidup’.
Animasi
berasal daripada perkataan Latin yang memberikan maksud ‘dihidupkan’
atau bring to life. Mengikut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, animasi
merujuk kepada satu perbuatan atau proses yang mana dapat menjadikan
sesuatu objek atau benda itu kelihatan ‘hidup’ dan seakan ‘bernyawa’.
Mengikut kepada Computer Animation Dictionary, animasi
boleh didefinisikan sebagai satu proses membentuk ilusi perkataan di
dalam sebuah filem atau video menerusi gabungan gambar-gambar atau pun
gabungan pergerakan yang direkod daripada kerangka-kerangka imej.
Animasi berasal dari dunia fotografi dan juga ilustrasi rekabentuk
grafik atau komunikasi visual. Animasi juga merupakan gambar yang lahir
daripada dua disiplin iaitu filem dan gambar.
Gaya Animasi
Lukisan Tangan
Lukisan
tangan memberikan maksud iaitu lukisan yang dihasilkan pada kertas yang
mana proses tersebut ialah merakam sesuatu secara beriringan
untuk memaparkan pergerakan. Cara tersebut sebagai satu ujian pensel dan
selepas itu ialah pembersihan. Penggunaan dakwat dan warna
diaplikasikan ke dalam lukisan tersebut dengan mereka komposisi ke atas
semua lapisan dan latar belakang dan rakaman ke atas filem di dalam satu
frame pada satu-satu masa.
Stop-Motion
Gaya
animasi ini pula ialah menganimasikan sebuah model dan
merakamkan posisi yang berbeza pada setiap frame yang ada. Gaya animasi
ini juga merupakan salah satu teknik untuk memanipulasikan watak supaya
dapat bergerak dengan sendiri. Ilusi akan berlaku apabila pergerakan
dimainkan dalam beberapa masa yang ditetapkan.
Gaya
animasi ini pula ialah gaya yang dikawal oleh komputer yang mana
boleh digerakkan pada masa yang nyata. Komponen mekanikal dan elektronik
yang disalut dengan kulit sintetik dapat digerakkan dengan menggunakan
enjin. Secara umum, animatronics digunakan dalam pembikinan filem malah
boleh juga digunakan di taman tema dan bentuk lain untuk hiburan.
Gaya
animasi ini pula biasanya dikaitkan dengan patung atau puppetry.
Pelakon ditugaskan untuk mengawal karektor animasi yang akan dilakonkan
agar kelihatan seperti hidup walaupun pada dasarnya apa yang dilakonkan
itu adalah watak kartun. Kebiasaannya, patung direka khas dengan watak
yang ingin disampaikan dan juga lengkap dengan memakai baju atau suit.
Karektor Animasi
Animasi
gaya ini adalah satu bentuk animasi paling berkualiti tinggi yang
mana karektor tersebut dapat menghidupkan karektor yang sebaliknya iaitu
khayalan atau virtual. Beberapa pembangun kepada karektor animasi ini
ditugaskan dengan pengawalan pergerakan karektor, melancarkan perjalanan
pergerakan karektor serta menambah perberakan sekunder pada karektor.
Animasi seperti ini dibina dengan gabungan teknik inverse dan forward
kinematics dan juga motion capture.
Kesan Khas Animasi
Kesan
khas animasi ini biasanya seperti menghidupkan semula
fenomena semulajadi seperti api, asap, angin, habuk, air dan pelbagai
bentuk salji dan laut, kilat, bayang-bayang dan sebagainya. Namun
begitu, penghasilan kesan khas tersebut perlu disesuaikan dengan latar
belakang filem atau jalan cerita tersebut. Teknik yang memberikan
peluang kepada pereka animasi untukmengawal kepelbagaian unsur masa
seperti sistem partikel dan simulasi dinamik.
Animasi kesan visual untuk aksi secara langsung adalah lengkap secara visual yang dipadankan dengan pergerakkan, warna, pencahayaan, perspektif dan keadaan yang sebenar. Kesan ini juga menarik kerana digabungkan dengan aksi yang disediakan dengan pereka sinematografi
TERIMA KASIG INFO YANG SANGAT MEMBANTU
ReplyDeleteTERIMA KASIH INFO YANG SANGAT MEMBANTU
ReplyDeletecantik blog, btw terima kasih
ReplyDelete